duminică, 17 iunie 2012

François Rabelais si Ion Creanga

Marturisesc  ca  sunt  un  pic voltaire-an.Imi place  Voltaire,chiar  daca  uneori  cauta  ''nodul  in  papura '',cum  se  spune  pe  la  noi.E  carcotas,dar  obiectiv,iar  critica  lui  pertinenta.
Bine  ,bine,  dar  de  ce  François Rabelais  si  Ion  Creanga ?
Pentru ca  am  fost  inspirat de  o  schita  a  lui  Voltaire, ce se  numeste ;

Lucien, Érasme et Rabelais 

Aici  Voltaire,isi  imagineaza  o  intalnire  ,dincolo  de  timp  si  spatiu,intre trei  oameni  de  geniu  care  au  indraznit  sa  critice  sistemele  religioase,si  falsele  religii  oficiale.
  Pot  sa construiesc  si  eu  astfel de  scenarii,pot  sa  alatur  gandire  lui  Rabelais,  cu  cea  a  lui  Ion  Creanga,  fireste  doar  din  anumita  perspectiva.Amandoi  au  fost  clerici.,,,,,  al  nostru  Ion  Creanga, doar  diacon.Au scris, si  au  publicat.Au ras  de  moravurile  preotesti  din  timpurile  lor.
''   LUCIEN, à Rabelais. — Avais-tu fait, comme Érasme, vœu de vivre aux dépens d’autrui ?

RABELAIS. — Doublement : car j’étais prêtre et médecin. J’étais né fort sage, je devins aussi savant qu’Érasme ; et voyant que la sagesse et la science ne menaient communément qu’à l’hôpital ou au gibet ; voyant même que ce demi-plaisant d’Érasme était quelquefois persécuté, je m’avisai d’être plus fou que tous mes compatriotes ensemble ; je composai un gros livre de contes à dormir debout, rempli d’ordures, dans lequel je tournai en ridicule toutes les superstitions, toutes les cérémonies, tout ce qu’on révérait dans mon pays, toutes les conditions, depuis celle de roi et de grand pontife jusqu’à celle de docteur en théologie, qui est la dernière de toutes : je dédiai mon livre à un cardinal, et je fis rire jusqu’à ceux qui me méprisaient...............
LUCIEN. — Ah ! que vous l’emportez sur nous en démence ! Les fables de Jupiter, de Neptune et de Pluton, dont je me suis tant moqué, étaient des choses respectables en comparaison des sottises dont votre monde a été infatué. Je ne saurais comprendre comment vous avez pu parvenir à tourner en ridicule avec sécurité des gens qui devaient craindre le ridicule encore plus qu’une conspiration. Car enfin on ne se moque pas de ses maîtres impunément : et j’ai été assez sage pour ne pas dire un seul mot des empereurs romains. Quoi ! votre nation adorait un papegaut ! Vous donniez à ce papegaut tous les ridicules imaginables, et votre nation le souffrait ! Elle était donc bien patiente ?

RABELAIS. — Il faut que je vous apprenne ce que c’était que ma nation. C’était un composé d’ignorance, de superstition, de bêtise, de cruauté et de plaisanterie. On commença par faire pendre et par faire cuire tous ceux qui parlaient sérieusement contre les papegauts et les cardinaux. Le pays des Welches, dont je suis natif, nagea dans le sang ; mais, dès que ces exécutions étaient faites, la nation se mettait à danser, à chanter, à faire l’amour, à boire et à rire. Je pris mes compatriotes par leur faible ; je parlai de boire, je dis des ordures, et avec ce secret tout me fut permis. Les gens d’esprit y entendirent finesse, et m’en surent gré ; les gens grossiers ne virent que les ordures, et les savourèrent : tout le monde m’aima, loin de me persécuter.''
    Ion  Creanga  a  scris  ''Povestea  povestilor''  ( http://zvonsully.home.ro/Comentarii/Povestea%20pulii.html)    Ionica  cel  prost (  http://www.mitza.net/lyrics/?w=lyrics&s=artist&q=24)...si   uneori   versuri

Ma   intreb;Poate  ca  povestea  ''Capra  cu  trei  iezi''  are  un  anume  talc,  cu  rezonante  religioase?
  Lupul  din  poveste,  poate  fi ......urmasul  Romei (Hmmm...imperiului  ,al  lui  Romulus,  cel  hranit  de  lupoaica).
 Lupul  din  poveste devoreaza doi  dintre  iezii  caprei  (curios  ca  Ion  Creanga  nu  ne  spune  nimic  despre  tap, sotul  caprei),  si  ca  un  adevarat  inchizitor,manjeste  cu  sangele  iezilor  peretii  caseii  unde  traiau  ,in  liniste,  o  familie  de  ierbivore.
  Iedul  cel  mic   se  salveaza  ascunzndu-se  in  cuptor.  (poate ca  acest  cuptor  e  un  soi  de  pestera,  de  mormant,  din  care  iedul  cel  mic   RENASTE...... revine  la  viata pentru a  razbuna  moartea fratilor  sai.
 In  finalul  povestii ''Maica  iedului''  ,impreuna  cu  singurul  ei  fiu  intinde  o  capcana  lupului  si-l  arunca  in  groapa  cu  jaratic.
 

Asa   sa  pateasca  toti  lupii  !  Amin !

In  Harap  Alb,(poate  arab  alb),se  intrezareste  o  chestiune  geopolitica.  E  vorba  acolo  de  un  imparat  rosu (poate  bolsevic),  si  unul  verde (verde  ca  dolarul ?.....in fine  ...un  capitalist  occidental  )
  Poate  ca  in ''Ocaua  lui Cuza'',  sau in  '' Mos  Ion  Roata  si  unirea'',  se  vad primele  efecte  ale  lojelor  masonice  ,care incep  a se  dezvolta  in  Moldova.?
 Ha...ha...ha......Retorica......retorica.......
 OF!...ce  multe  am  de  spus !!!!....dar  degeaba....n-are  rost  sa  mai  continui.......TRAIASCA  EPOCACAPITALIPSA ! si  cu  asta basta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu