Ce este teatrul?
In nuvela ''19 trandafiri'' M. Eliade afirma ca teatrul este unica noastra modalitate de ELIBERARE.
Misterele de la Eleusis....sunt un bun exemplu de punere in scena a unui mit...si de solidarizare a participantului cu drama Zeului, si apoi cu reinvierea lui.
Inaintea Misterelor au fost Samanii care reveneau din calatoriile lor fabuloase din Lumile paralele,cu povesti exceptionale, insa pentru a fi intelese de catre oamenii obisnuiti,era nevoie de ARTA, prin care sa se scurga invataturile din sufletul Samanului in cel al oamenilor din auditoriu.
Samanii au invatat de la Zei Arta de a povesti, Arta de a picta, Arta de a face instrumente muzicale si de a canta....etc...etc...Pentru aceste cunostinte,orice Saman era respectat si ascultat.....si recompensat de catre oamenii din jur.
Unii escroci au inteles ca pot profita de toate beneficiile lumesti daca imita '' Arta Samanului''..si...au inventat masinarii simple ,dar eficiente ,pentru a impresiona multimea,asa cum bine este aratat in acest documentar, intitulat ''Scamatoriile falsilor Zei''
In nuvela ''19 trandafiri'' M. Eliade afirma ca teatrul este unica noastra modalitate de ELIBERARE.
Misterele de la Eleusis....sunt un bun exemplu de punere in scena a unui mit...si de solidarizare a participantului cu drama Zeului, si apoi cu reinvierea lui.
Inaintea Misterelor au fost Samanii care reveneau din calatoriile lor fabuloase din Lumile paralele,cu povesti exceptionale, insa pentru a fi intelese de catre oamenii obisnuiti,era nevoie de ARTA, prin care sa se scurga invataturile din sufletul Samanului in cel al oamenilor din auditoriu.
Samanii au invatat de la Zei Arta de a povesti, Arta de a picta, Arta de a face instrumente muzicale si de a canta....etc...etc...Pentru aceste cunostinte,orice Saman era respectat si ascultat.....si recompensat de catre oamenii din jur.
Unii escroci au inteles ca pot profita de toate beneficiile lumesti daca imita '' Arta Samanului''..si...au inventat masinarii simple ,dar eficiente ,pentru a impresiona multimea,asa cum bine este aratat in acest documentar, intitulat ''Scamatoriile falsilor Zei''
-
Ce este teatrul ?Un posibil raspuns il da Édouard Schuré in cartea sa SANCTUARELE ORIENTULUI ---Acropole,Tetrul din Atena,si Tragedia---fragment;
''....S-a spus ca Eladei i-ar lipsi sensul infinitului,fiindca si-a aruncat peste visele sale valul frumusetii...s-a crezut ca-i lipseste ...melancolicul. Dar vai !angoasa existentei terestre e atat de cuprinzatoare , incat suferinta si aspiratia spre infinit n-au lipsit nici unei fiinte umane, indiferent de rasa sau epoca.
Aceasta aspiratie vine de la Brahmanul asezat pe picioarele-i incrucisate, la poalele Himalaiei, pana la omul modern ,ratacit pe malurile Atlanticului.
Elada , cu temperamentul ei sensibil si pasionant, a recurs la aceasta aspiratie prin gesturi scurte si cuvinte concentrate. Nu, Zeita Pallas nu-i este suficienta Greciei. Ea l-a invatat pe grec,intr-adevar,politica si arta de a-si ordona viata,si de aguverna cetatea. Nu l-a invatat nimic despre originile si sfarsitul semintiei sale ;ea,Zeita n-a dat vreun raspuns problemelor mortii si suferintei, care in adancul constiintei, preocupa pe cel fericit ,si-l chinuie pe cel nefericit.
De aceea ,poate , fiindca proiectia vietii in drama teatrala inmoaie orice durere omeneasca si bate la portile mortii , s-a intamplat ca la apogeul civilizatiei elenice Dionysos s-o inlocuiasca pe Pallas, iar tragedia sa-si sape lacas in stanca Acropolei , atragand mari mase de oameni la teatrul lui Bacchus , rascaolindu-le sufletele precum furtuna.
Bacchus ne era decat masca populara a sumbrului ...si radiosului Dionysos , cel din vechiul cult Tracic . La fel cum Dionysos isi avea misterele lui , create de Orpheus...si Bacchus isi avea sarbatoarea lui rustica ;sarbatoarea ---ditirambilor--- .Un cor de betivani de la tara , deghizati in satiri,bantuiau din sat in sat intru gloria Zeului vitei-de-vie.
Mitul lui Dionysos ,cel sfartecat de Titani si reinviat de Zeus la sanul celestei Demeter, reprezenta pe drept cuvant unul dintre cele mai mari mistere cosmogonice.
Taranii din Megara si Beotia nu se indoiau nici o clipa de acest mit. Dar ei auzisera vorbindu-se destul de confuz despre aventurile acestui Zeu, despre viata lui, despre moartea si renasterea sa, fapte care se celebrau in cateva sanctuare cu gravitatea religioasa necesara acestor lucruri sacre.
Gasind ca fabula era amuzanta ,fara sa-i inteleaga sensul profund, fermecati de dublul ei aspect, ilar si tragic deopotriva, taranii au inventat un ---corifeu-- ce povestea bucuriile si necazurile lui Bacchus, in mijlocul rasetelor si lacrimilor corului dezlantuit.
Intr-o buna zi ,folosindu-se de acesti ditirambi, lui Thespis i-a venit ideea geniala sa-l incarneze pe Zeus in persoana corifeului si sa joace chiar el rolul , in loc sa povesteasca despre Dionysos la persoana a treia.
Thespis avenit cu trupa sa in Atena si a inceput sa dea reprezentatii. Acest lucru a avut un succes imens si...IATA CUM S-A NASCUT TEATRUL !
-
Arhontii Areopagului,,,s-au inspaimantat Solon, pe atunci deja batran, a protestat. Lucrurile deveneau periculoase si pline de consecinte. In realitate ,tragedia ce se nastea parea a fi o profanare a Misterelor. Teatrul risca sa ....zguduie TEMELIILE STATULUI....si sa degradeze atat cele mai nobile traditii nationale , cat si treburile sacre ale religiei.
Neputand suprima aceasta noua forma de reprezentatie din cauza succesului mereu crescand, arhontii Atenei , in acord cu Marii Preoti de la Eleusis , au hotarat sa stavileasca - pe cat posibil- TEATRUL.
S-a decis ca poeti sa aiba dreptul de a reprezenta fabulele mitologice in sensul literal si natural, FARA A REVELA INSA SENSUL ALEGORIC SI SPIRITUL CARE DEPASEA CAPACITATEA DE INTELEGERE A MULTIMII.
Frumusetea si maretia pe care grecii stiau sa le de la punerea in scena a misterelor , trebuia, de acum incolo mascate.
Cetatenii cu stare trebuiau sa intretina financiar CORUL ;un consiliu de arhonti selecta din piesele trimise , iar autorul trebuia sa-si interpreteze eroul pe scena , in fata unei Atene Fermecate , ce urmarea spectacolul cu sufletul la gura.
Astfel s-a nascut ,cu concursul intreit al poporului, aristocratiei, si religiei, acest lucru minunat numit tragedia lui...Eschil,Sofocle...si Euripide.
.
Succesul tragediei nu s-a datorat numai faptului ca ca era arta totala ce-l infatisa pe om ....omului, reflectandu-l in oglinda concentrata a vietii, ci si pentru ca ea sublinia marele brobleme ale destinului. La Eschil, secretele din Eleusis rabufnesc uneori la suprafata precum lava unui vulcan sau galgaie precum apa unui torent subterana. Fiind un adevarat discipol a lui Apollon , Sofocle invaluie aceste mistere cu armoniile incantatoare ale cuvintelor sale. Euripide nu se ocupa de secrete ; le da deoparte, pentru a se paleca asupra studiului pasiunilor umane.
Prin sute de personaje diverse , tragedia il arat poporului Atenei pe omul ce piere sub povara faptelor sale , ba mai mult , care se stinge la jugul neintelesului ...DESTIN. Fara indoiala ca tragedia ridica un capat al voalului si lasa sa se intrevada ,pe ici-pe colo, un taram luminos. Cand Prometeu, sublimul hot, urla de pe stanca sa ; ''STIINTA CU PRETUL SUFERINTEI ! ! !'', ratiunea profunda a incercarii de a face ceva razbate de sub plapuma cruzimilor vietii.
Cand curajoasa Antigona, gata sa moara pentru ca l-a ingropat pe fratele ei, a spus; ''NU SUNT FACUTA SA URASCA, CI SA IUBESC'', parca un crin de foc s-a zamislit din pamantul imbibat cu sange al Tebei. Atunci print-o unda de simpatie cu personajul , spectatorul intrezareste sensul divin al vietii ; PURIFICAR PRIN SUFERINTA, ISPASIRE PRIN IUBIRE.
Insa aceste scantei erau rare . Imediat se inchideau portile infernului si ale cerului , cu zgomot , in gemetele tragediei.
.
De fapt tragedia nu explica originea si sfarsitul viatii ;ea doar sonda adancimea sufletului omenesc, incercand sa trezeasca mila pentru om si sa insufle teama fata de Zeii. La sfarsitul acestor reprezentatii, spectatorul trebuia sa fie patruns de acest sentiment de groaza pe care-l simtim in noi cand il vedem pe Oedip , coplesit de grozavia crimelor lui involuntare , blestemat , orb si cuprins de disperare , indreptandu-se spre tinuturile singuratice ale Citeronului. Cand Oedip a disparut iar corul s-a imprastiat incet in sunetul tanguitor al flautului, cand melopeea solemna se ispravea in vastul amfiteatru ,atunci sufletul spectatorului ramanea singur cu el insusi , consternat , la fel cum ramesese regina Niobeea, pe care Eschil a denumit-o ;''nascatoare de morminte''....ramasa singura in viata, printre copii sai ucisi de sageti , mama s-a asezat jos . Apoi fara sa scoata o vorba , si-a intins lungul strai negru peste trupurile fiilor si fiicelor , si a ramas asa , cu ochii inchisi, impietrit in durerea ei , cariatida muta a unei intregi suferinte umane.
.
Oedip si Niobeea ! Magnifice incarnari ale omului invins de fatalitate , si a sufletului omenesc vaduvit de sperante !
Dar arta greceasca va merge mult mai departe . Ambitia ei era sa glorifice omul in toate etapele vietii lui , sa-i acorde eliberarea dupa ce a fost infrant , sa-i arate calea unei vieti unice , totale si transcendentale , dupa ce i-a dat o viata solitara ,partiala si limitata.
Intr-un cuvant , ambitia artei grecesti va fi sa-l uneasca pe om cu OMNE-Zeu.
Cheia enigmei Tracice se afla in Misterele Eleusine. Sa mergem deci la Eleusis.''-- --- --- ---Acest lung citat este necesar fiindca Teatrul contemporan a capatat dimensiuni nebanuite cand politica ''razboiului rece'' s-a amestecat in el.Un alt documentar, un alt exemplu,..revelator......Si este foarte important pentru cine citeste s-au reciteste un alt text al lui M. Eliade , ''PELERINA'', sa urmareasca cu atentie cele relatate de martori , in documentarul de mai jos;
-
Fruit de trois ans de recherches, ce documentaire montre comme... Rodul a trei ani de cercetare, acest documentar arata frustrarea oamenilor de cultura europeni care au crezut , cu naivitate, in propaganda si programele ,asa zis culturale americane.Muzica atonala,pictura fara forma..etc..etc...prezentate ca expresii ale LIBERTATII.In fapt o degradare demoniaca, a ideii de ARTA., si inlocuirea cu .... ''arta comertului'',de orice natura.
-
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu