. Despre visele erotice ale calugarilor nu se prea vorbeste,si totusi un regizor tibetan a facut un film despre asta...si despre multe altele.....
( http://www.aum.ro/video/filme/samsara.html ) Regizor: Pan Nalin: Scenaristi: Pan Nalin ,Tim Baker.
''Un film initiatic plin de inspiratie, care vine sa ofere o privire dincolo de valul ce acopera lumea spirituala, intr-o perspectiva unica si plina de pasiune. Filmul transcende realitatea vietii de zi cu zi iar prin mesajul transmis si prin calitatea interpretatiei filmul reuseste sa isi faca loc in sufletul fiecaruia. Un film pe care il recomand cu caldura tuturor celor care isi urmeaza drumul spiritual.''
......
.:) happy
.....
...Am vazut filmul asta noapte.
Povestea pare simpla, pare erotica...si chiar este placut sa primesti o lectie,o pilda,sau un principiu filosofic intr-un mod erotic. Aceiasi lectie poate fi mai brutal bagata in cap,si mult prea periculos,.....stii vulturul acela (de inceputul filmului ) care prinde in ghiare un pietroi si apoi il lanseaza ,de la mare inaltime, in capul oitei din turma----
.Si orice bolovan poarta pe el,sau in el un mesaj ''Cum poti face ca o picatura sa nu se evapore niciodata?''----cercetand piatra----''O arunci in ocean''
...
Mmmmm!.....picatura dispare.....oricum dispare...isi pierde idividualitatea. Sau....am putea sa ne imaginam ca oceanul este facut din mii si mii...si mii de picaturi,unele langa altele...mii...si mii de dorinte ? ? ! Din aceasta imensa multime de dorinte sa incerci sa pastrezi doar una?...Cum?...Sa o inchizi intr-o piatra?....intr-un om?.....Si apoi sa inchizi omul intr-o calugarie,(intr-o dogma), sau intr-o pestera ,timp de trei ani, trei luni, trei saptamani, si trei zile ?
Cu siguranta bolovanul din ghiarele vulturului continea cel putin o picatura de apa.APA CARE REDA VIATA !,Insa daca raportul dintre materia dura si cea fluida este net in favoarea pietrei atunci viata se indeparteaza,lasand loc mortii. Asa cum a patit oitza din turma. Si a fost prea tarziu sa mai fie stropita cu apa din mana unui maestru buddhist (Acel maestru care doar in ultimile clipe de viata intelege semnificatia profunda a gestului sau.....)
Cat timp poti pastra o picatura intr-o piatra ? Intr-un calugar,intr-un ascet,care prin vointa isi stapaneste corpul (sau bolovanul propriu),apa ....apa vie ---SPERMA---reuseste sa se ''evapore''....Hmm---SOMN---O evaporare sterila, fiindca duce picatura in inaltimi nebanuite, pentru ca sa revina distructiv, .....
Fiecare picatura are nevoi de un ocean ! Un ocean, mai mare sau mai mic. Un crater cum spun alchimistii.....UN UTER !.....UN UTER VIU !
Iubita ascetului arunca un bat ,un baston (simbol al falusului),in apa izvorului de munte si intreaba; '' Cine stie ce se va intampla cu bastonul ?''...apoi raspunde ;'' O sa ajunga in Ocean''
Iubita ascetului ,care este o initiata in tainele vietii, stie ca amantul ei este plin de ''apa vie'',iar ''craterul'' ei prea mic,si atunci,cu intelepciune ii ofera un altul,,la fel de tanar,la fel de viu---un alt ocean .
Insa ascetul decide sa se reintoarca la manastire poate chinuit de ideea adulterului,poate de moartea maestrului,poate de mesjul scris de acesta inainte de a parasi ''Lumea materiala''....poate faptul de face dragoste in fata propriului copil i s-a parut nefireasca.....poate...poate....
Iubita ascetului ii aminteste de Siddhartha ,si-i spune ca printul n-ar fi ajuns un Buddha,fara Yasodhara, apoi ii arunca la picioare un obiect invelit intr-o carpa, un bol,din piatra, un ....UTER DE PIATRA, unde sa-si inchida '' picatura''.
..
...
Sunt multe texte Sanskrite antice in care se gasesc astfel de citate ; ex. in Joranasiddhi... '' prin exact acele actiuni care fac pe oamenii ordinari sa putrezeasca in Iad sute de milioane de ani,yoghinii obtin liberarea finala...''
. sau;
Aryadeva ,important autor al buddhismului tantrik, spune ; ...''prin aceste fapte ticaloase care robesc oamenii ordinari el, obtine Libertatea.
Virtutea si pacatul trebuiesc judecate prin spiritul in care sunt indeplinite,nu prin ele insesi''
. sau;
''Pofta senzuala trebuie zdrobita...Fa cu toata puterea ta ceea ce nebuniiosandesc....Femei agitate de focul veninos al dragostei daruiesc pe iubitii lor, asceti cu mintea pura, cu toate roadele dragostei....Bucurate de toate placerile dragostei fara teama: Tu nu pacatuiesti.''
------- ---- ----(Erotica mistica in Bengal. Femeia si dragostea.---Valoarea intentiei )
.
Coincideta a contrariilor ?...conflict ,sau dragoste ?
Sunt multe legende despre eternul ''conflict'';
---Siddhartha-Yasodhara,
---Krishna-Radha,
---Osiris-Isis,
---Orfeu-Euridice,
---Iisus-Maria din Magdala,
---Manole-Ana,(legenda mesterului Manole),
---Santiogo-Fatima,din romanul ''Alchimistul'' lui Paolo Coelho......
povesti de devotiune, ,credinta,sacrificiu...etc..etc...dar si drame ,cum ar fi aceea , a lui Tristan-Isolda, sau Candaule-Nyssia (-----Candaule,rege semi-legendar,al Lydiei,ultimul descendent a lui Heracles. Rege asasinat de Gygès ,comandantul garzilor,Gygès care se indragostise nebuneste de regina Nyssia,fiica satrapului Mégabaze,Gygès care fondeaza o noua dinastie,cea a Mermnadezilor. Si asta fiindca Candaule n-a respecta o lege crunta din tara din care provenea regina lui,si anume ; La natiunile,asa zis barbare, orice barbat care a surprins ,a vazut, o femeie dezgolita, si care nu-i este nevasta,sau ruda apropiata ,este condamnat la moarte. Ei bine ,regele Candaule, intr-o pornire dementa, il ascunde pe Gygès,in gineceu ,ca sa poata vedea frumusetea extraordinara a Nyssiei,sa se laude, ......
Acest comportament jignitor, care distruge intimitatea si sensibilitatea sotii lui,il condamna la moarte.
Nyssia,il pedepseste capital pe Candaule prin Gygès, pe care-l ia ,apoi , se barbat.
.....
....
Acum merita copiat un text scris de M. Eliade, in ''Fragmentarium'';
DOSTOIESVSKI SI TRADITIA EUROPEANA
In literatura europeana nu exista discontinuitate, salturi, revolutii.De la Ovidiu la trubaduri, de la poeziea medievala la Dante si Petrarca, de la Princesse de Clèves la Stendhal si Proust - fluviul inspiratiei literare ramane acelasi ;femeia
si drama sufletului uman provocata de femeie.
Ovidiu, ca si Proust s-au ridicat la contemplatia lumii prin Femeie, prin dragoste, prin gelozie.
Batranul Homer e dominat si el , in mare masura, de acelasi ''demon teoretic''.
Drama ,istoria, mantuirea se petrec in jurul unei femei ; fie ea Elena a Troii, Nausica,sau Penelope.
Fireste ca alta este ''femeia'' crescuta sub semnul Athenei---si alta dezlantuita in orgiile lui Dionysos. Dar functia centrala dramatica a femeii ramane aceeasi in aproape toata literatura europeana.
. Uneori,continuitatea tipului literar feminin este uluitoare : Ovidiu, trubaduri,Petrarca, Dante. Alte ori ,femeia este numai agentul dramei : Cervantes , Shakespeares , Calderon, Goethe.
. Incepand cu romanticii, Europa cade din nou intr-o fervoare ''ovodiana'', cazuistica erotica ,gelozia, drama----pana la literatura detestabila ,afrodisiaca, ,a autorilor contemporani de mana a treia. Toti, dar absolut toti, cred ca sufletul uman cunoaste starile extreme (damnare, mantuire ) prin femeie. ; omul contempla si traieste realitatea prin femeie.
. Nu apare atunci exceptionala aparitia lui Dostoievski , ruperea lui titanica de aceasta traditie europeana, curajul lui de a crea care sufera , spera , se prabusesc, sau se mantuiesc fara femeie ? Sunt mai putine femei in opera lui Dostoievski decat in opera oricarui mare autor european. Si marii eroi dostoievkieni exista si traiesc dramatic prin propriul lor destin , autonomi .
Aceasta autonomie a omului ,aceasta lupta a lui cu destinul ,Europa a intrevazut-o doar o singura data ; in anumite tragedii ale lui Shakespeare.
In Dostoievski insa , omul ajunge pentru intaia oara victima propriului sau destin , fara drama dragostei, fara agentul de suferinta si de beatitudine care a fost intotdeauna , in literatura europeana , femeia.
De aceea , dintr-un anumit punct de vedere, Dostoievski poate fi considerat ca facand parte din literatura extralaica , din literatura ascetica europeana. Personajele lui ; oameni care sufera direct , nemijlocit ,care cunosc neantul, sau abisul existentei prin simpla lor traire , nu prin dragoste ,prin trairea impreuna .
Daca dragostea a provocat in literatura europeana , atatea dezastre, si atatea cruzimi ---lucrul se explica prin maxima lui Goethe ;orice om este pentru femeia cu care traieste alaturi un demon .Drama si suferinta omului se nasteau din incapacitatea omului de a suporta o dragoste absoluta ; din demonia creata prin prezenta laolalta a doi oameni . Femeia si dragostea jucau aici rolul de catalizator al eternei drame umane .
Dostoievski are curajul sa rezolve problema plecand de la datele ei initiale ; omul singur....fata in fata cu destinul....cu neantul .''
......
== ===
Dostoievski un Orfeu modern ?!...Bacante sunt,azi, peste tot, insa nu mai este ''Insula Bucuriei''.
....
( http://www.aum.ro/video/filme/samsara.html ) Regizor: Pan Nalin: Scenaristi: Pan Nalin ,Tim Baker.
''Un film initiatic plin de inspiratie, care vine sa ofere o privire dincolo de valul ce acopera lumea spirituala, intr-o perspectiva unica si plina de pasiune. Filmul transcende realitatea vietii de zi cu zi iar prin mesajul transmis si prin calitatea interpretatiei filmul reuseste sa isi faca loc in sufletul fiecaruia. Un film pe care il recomand cu caldura tuturor celor care isi urmeaza drumul spiritual.''
......
.:) happy
.....
...Am vazut filmul asta noapte.
Povestea pare simpla, pare erotica...si chiar este placut sa primesti o lectie,o pilda,sau un principiu filosofic intr-un mod erotic. Aceiasi lectie poate fi mai brutal bagata in cap,si mult prea periculos,.....stii vulturul acela (de inceputul filmului ) care prinde in ghiare un pietroi si apoi il lanseaza ,de la mare inaltime, in capul oitei din turma----
.Si orice bolovan poarta pe el,sau in el un mesaj ''Cum poti face ca o picatura sa nu se evapore niciodata?''----cercetand piatra----''O arunci in ocean''
...
Mmmmm!.....picatura dispare.....oricum dispare...isi pierde idividualitatea. Sau....am putea sa ne imaginam ca oceanul este facut din mii si mii...si mii de picaturi,unele langa altele...mii...si mii de dorinte ? ? ! Din aceasta imensa multime de dorinte sa incerci sa pastrezi doar una?...Cum?...Sa o inchizi intr-o piatra?....intr-un om?.....Si apoi sa inchizi omul intr-o calugarie,(intr-o dogma), sau intr-o pestera ,timp de trei ani, trei luni, trei saptamani, si trei zile ?
Cu siguranta bolovanul din ghiarele vulturului continea cel putin o picatura de apa.APA CARE REDA VIATA !,Insa daca raportul dintre materia dura si cea fluida este net in favoarea pietrei atunci viata se indeparteaza,lasand loc mortii. Asa cum a patit oitza din turma. Si a fost prea tarziu sa mai fie stropita cu apa din mana unui maestru buddhist (Acel maestru care doar in ultimile clipe de viata intelege semnificatia profunda a gestului sau.....)
Cat timp poti pastra o picatura intr-o piatra ? Intr-un calugar,intr-un ascet,care prin vointa isi stapaneste corpul (sau bolovanul propriu),apa ....apa vie ---SPERMA---reuseste sa se ''evapore''....Hmm---SOMN---O evaporare sterila, fiindca duce picatura in inaltimi nebanuite, pentru ca sa revina distructiv, .....
Fiecare picatura are nevoi de un ocean ! Un ocean, mai mare sau mai mic. Un crater cum spun alchimistii.....UN UTER !.....UN UTER VIU !
Iubita ascetului arunca un bat ,un baston (simbol al falusului),in apa izvorului de munte si intreaba; '' Cine stie ce se va intampla cu bastonul ?''...apoi raspunde ;'' O sa ajunga in Ocean''
Iubita ascetului ,care este o initiata in tainele vietii, stie ca amantul ei este plin de ''apa vie'',iar ''craterul'' ei prea mic,si atunci,cu intelepciune ii ofera un altul,,la fel de tanar,la fel de viu---un alt ocean .
Insa ascetul decide sa se reintoarca la manastire poate chinuit de ideea adulterului,poate de moartea maestrului,poate de mesjul scris de acesta inainte de a parasi ''Lumea materiala''....poate faptul de face dragoste in fata propriului copil i s-a parut nefireasca.....poate...poate....
Iubita ascetului ii aminteste de Siddhartha ,si-i spune ca printul n-ar fi ajuns un Buddha,fara Yasodhara, apoi ii arunca la picioare un obiect invelit intr-o carpa, un bol,din piatra, un ....UTER DE PIATRA, unde sa-si inchida '' picatura''.
..
...
Sunt multe texte Sanskrite antice in care se gasesc astfel de citate ; ex. in Joranasiddhi... '' prin exact acele actiuni care fac pe oamenii ordinari sa putrezeasca in Iad sute de milioane de ani,yoghinii obtin liberarea finala...''
. sau;
Aryadeva ,important autor al buddhismului tantrik, spune ; ...''prin aceste fapte ticaloase care robesc oamenii ordinari el, obtine Libertatea.
Virtutea si pacatul trebuiesc judecate prin spiritul in care sunt indeplinite,nu prin ele insesi''
. sau;
''Pofta senzuala trebuie zdrobita...Fa cu toata puterea ta ceea ce nebuniiosandesc....Femei agitate de focul veninos al dragostei daruiesc pe iubitii lor, asceti cu mintea pura, cu toate roadele dragostei....Bucurate de toate placerile dragostei fara teama: Tu nu pacatuiesti.''
------- ---- ----(Erotica mistica in Bengal. Femeia si dragostea.---Valoarea intentiei )
.
Coincideta a contrariilor ?...conflict ,sau dragoste ?
Sunt multe legende despre eternul ''conflict'';
---Siddhartha-Yasodhara,
---Krishna-Radha,
---Osiris-Isis,
---Orfeu-Euridice,
---Iisus-Maria din Magdala,
---Manole-Ana,(legenda mesterului Manole),
---Santiogo-Fatima,din romanul ''Alchimistul'' lui Paolo Coelho......
povesti de devotiune, ,credinta,sacrificiu...etc..etc...dar si drame ,cum ar fi aceea , a lui Tristan-Isolda, sau Candaule-Nyssia (-----Candaule,rege semi-legendar,al Lydiei,ultimul descendent a lui Heracles. Rege asasinat de Gygès ,comandantul garzilor,Gygès care se indragostise nebuneste de regina Nyssia,fiica satrapului Mégabaze,Gygès care fondeaza o noua dinastie,cea a Mermnadezilor. Si asta fiindca Candaule n-a respecta o lege crunta din tara din care provenea regina lui,si anume ; La natiunile,asa zis barbare, orice barbat care a surprins ,a vazut, o femeie dezgolita, si care nu-i este nevasta,sau ruda apropiata ,este condamnat la moarte. Ei bine ,regele Candaule, intr-o pornire dementa, il ascunde pe Gygès,in gineceu ,ca sa poata vedea frumusetea extraordinara a Nyssiei,sa se laude, ......
Acest comportament jignitor, care distruge intimitatea si sensibilitatea sotii lui,il condamna la moarte.
Nyssia,il pedepseste capital pe Candaule prin Gygès, pe care-l ia ,apoi , se barbat.
.....
....
Acum merita copiat un text scris de M. Eliade, in ''Fragmentarium'';
DOSTOIESVSKI SI TRADITIA EUROPEANA
In literatura europeana nu exista discontinuitate, salturi, revolutii.De la Ovidiu la trubaduri, de la poeziea medievala la Dante si Petrarca, de la Princesse de Clèves la Stendhal si Proust - fluviul inspiratiei literare ramane acelasi ;femeia
si drama sufletului uman provocata de femeie.
Ovidiu, ca si Proust s-au ridicat la contemplatia lumii prin Femeie, prin dragoste, prin gelozie.
Batranul Homer e dominat si el , in mare masura, de acelasi ''demon teoretic''.
Drama ,istoria, mantuirea se petrec in jurul unei femei ; fie ea Elena a Troii, Nausica,sau Penelope.
Fireste ca alta este ''femeia'' crescuta sub semnul Athenei---si alta dezlantuita in orgiile lui Dionysos. Dar functia centrala dramatica a femeii ramane aceeasi in aproape toata literatura europeana.
. Uneori,continuitatea tipului literar feminin este uluitoare : Ovidiu, trubaduri,Petrarca, Dante. Alte ori ,femeia este numai agentul dramei : Cervantes , Shakespeares , Calderon, Goethe.
. Incepand cu romanticii, Europa cade din nou intr-o fervoare ''ovodiana'', cazuistica erotica ,gelozia, drama----pana la literatura detestabila ,afrodisiaca, ,a autorilor contemporani de mana a treia. Toti, dar absolut toti, cred ca sufletul uman cunoaste starile extreme (damnare, mantuire ) prin femeie. ; omul contempla si traieste realitatea prin femeie.
. Nu apare atunci exceptionala aparitia lui Dostoievski , ruperea lui titanica de aceasta traditie europeana, curajul lui de a crea care sufera , spera , se prabusesc, sau se mantuiesc fara femeie ? Sunt mai putine femei in opera lui Dostoievski decat in opera oricarui mare autor european. Si marii eroi dostoievkieni exista si traiesc dramatic prin propriul lor destin , autonomi .
Aceasta autonomie a omului ,aceasta lupta a lui cu destinul ,Europa a intrevazut-o doar o singura data ; in anumite tragedii ale lui Shakespeare.
In Dostoievski insa , omul ajunge pentru intaia oara victima propriului sau destin , fara drama dragostei, fara agentul de suferinta si de beatitudine care a fost intotdeauna , in literatura europeana , femeia.
De aceea , dintr-un anumit punct de vedere, Dostoievski poate fi considerat ca facand parte din literatura extralaica , din literatura ascetica europeana. Personajele lui ; oameni care sufera direct , nemijlocit ,care cunosc neantul, sau abisul existentei prin simpla lor traire , nu prin dragoste ,prin trairea impreuna .
Daca dragostea a provocat in literatura europeana , atatea dezastre, si atatea cruzimi ---lucrul se explica prin maxima lui Goethe ;orice om este pentru femeia cu care traieste alaturi un demon .Drama si suferinta omului se nasteau din incapacitatea omului de a suporta o dragoste absoluta ; din demonia creata prin prezenta laolalta a doi oameni . Femeia si dragostea jucau aici rolul de catalizator al eternei drame umane .
Dostoievski are curajul sa rezolve problema plecand de la datele ei initiale ; omul singur....fata in fata cu destinul....cu neantul .''
......
== ===
Dostoievski un Orfeu modern ?!...Bacante sunt,azi, peste tot, insa nu mai este ''Insula Bucuriei''.
....
Iubita ascetului ii aminteste de Siddhartha ,si-i spune ca printul n-ar fi ajuns un Buddha,fara Yasodhara, apoi ii arunca la picioare un obiect invelit intr-o carpa, un bol,din piatra, un ....UTER DE PIATRA, unde sa-si inchida '' picatura''.
RăspundețiȘtergere= =
Dostoievski un Orfeu modern ?!
.
De ce a coborat Orfeu in Infern?
De ce a avut nevoie Siddhattha de Yasodhara ?
De ce se aseamnan ISus cu Orfeu ?
.
Ca sa (re)dobandesti Libertatea trebuie sa treci mai inainte prin Iad ? (Hmmm! asta imi aminteste de K.Jung)
Trebuie sa te scufunzi in pacat,in femeie,pentru a ''rasari ca o Stea''?
----''Steaua sus rasare , ca o taina mare...''
.
Aceasta sa fie ''taina cea mare''?
Intrebarile tale sugereaza faptul ca nu esti de acord cu Dostoievski ? Credeam ca tu esti convins ca poti deveni un demiurg nu numai in creuzetul plin de contradictii al unei povesti de "amor" ci si in cuptorul aprins al devenirii tale, caci nimeni nu te salveaza cu adevarat de tine insuti … in afara de tine insuti. In incercarea de a-ti intelege ezitarile, revenirile tale la intrebari mai vechi, gandul meu se intoarce iar in trecut, la unul dintre visele tale atat de inspirate. Se facea ca o femeie - logodnica ta - venise sa-ti arate drumul, calea, dar tu ai ezitat sa o urmezi. Iti ramasese, in urma visului, un fel de regret, de nesiguranta. Te intrebai ce ar fi fost daca ... Mai tii minte ?
ȘtergereMmmm!....Sunt de acord cu multe din ideile lui Dostoievski.
Ștergere.
Foarte interesant ! ! !
O sa meditez.....Nu m-am gandit ca acea stranie (si periculoasa ) experienta poate, (si trebuie ),privita din perspectiva orfica.
Este o metanoia !.....in cazul acela, logodnica----Adevarata Logodnica---incearca sa-si salveze iubitul ,aratandu-i cum poate sa devina viitorul daca alegea o anume cale, sau daca paseste pe alta poteca. Este ca si cum Persepfone incearca sa-L lumineze ,sa-L salveze pe Dionysos.
Am inceput in ajunul Craciunului sa recitesc, si sa inregistrez audio, nuvela ''19 trandafiri'' de M. Eliade.
RăspundețiȘtergereNoaptea trecuta am terminat treaba. Si au inceput sa curga intrebarile.
Sunt acolo cateva perechi;
Pandele (Orfeu)-Euridice(actrita)
Laurian Serdaru (fiul lui Pandele)-Niculina(Circe)
Eusebiu-Valentina
Ioanid (seducatorul)-Ecaterina
Toate personajele au corespondente in mitologia antica.
"Ce demon oare mi te-a scos în drum?!
RăspundețiȘtergereDe-ar vrea viata azi sa ma dezlege
Si raiul ei sa mi-l ofere-acum
Tot iadul nostru dulce l-as alege."
Otilia ?....Tu esti Otiliaaa?!
ȘtergereSigur ca nu, altfel nu as fi pus ghilimelele de rigoare. Te-am lasat sa descoperi singur autorul. Ea nu mai este printre noi. Am insa un bun amic, poet si scriitor amator, mare admirator de-al ei, care-mi marturisea, cu ani in urma, dupa ce a gasit, intr-un cufar vechi, cateva scrisori ale Otiliei Cazimir adresate unui unchi de-al lui, ca stilul meu de a scrie seamana oarecum cu al ei - nu doar in versuri, ci si-n proza.
ȘtergereSe poate....ca Otilia de odinioara...sa-si fi gasit o noua locuinta, in proza si in versuri....
ȘtergereAm trecut de multe ori pe langa casa ei ,dar n-am intrat niciodata, nici macar in curte.
Iasi....un oras mic, de provincie....Hmmm...daca tot scriu despre mistere----Zeita Pamantului Demeter, are un fiu cu un muritor care se numea ....Iasion. Fiul,fireste un semiZeu se numeste PLUTOS, primul semanator (agricultor),este Zeu al bogatiei, si binecuvanta ogoarele.
Cine este Orfeu ?
RăspundețiȘtergereTot Eliade raspunde;
''Orfeu n-a fost numaidecat o figura legendara.
Orfeu a fost un profet si un mare magician, nu un ''mare initiat'', dupa expresia lui Schuré , a carui maniera poetica de a intelege istoria religiilor nu trebuie de altfel confundata cu a noastra . intemeiata pe texte si pe cercetari stiintifice.
Orfeu a imprumutat foarte multe elemente din religia dyonisiaca ,le-a dogmatizta ,a introdus calatoria initiatilor in Infern prin extaz si a creat orfismul.
.
Ipoteza aceasta a lui Macchioro e deosebita de celelalte explicatii anterioare date orfismului. E deosebita prin faptul ca aseaza la temelia lui o mare personalitate ;aceea care se ascunde sub numele legendar a lui Orfeu.''
= = =
In ''19 trandafiri'' M. Eliade prinde exemplul lui Edouard Schuré....si scrie romanti, si poetic despre ''initiere orfica''.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu N-A FOST eliminat de autor !
ȘtergereORFEU---fiul Zeului Trac Oiagros si al muzei Caliope.
RăspundețiȘtergereOrfeu poate ''vraji'' cu vorbele si cantecele lui plantele si animalele.
Orfeu a fost sfasiat de Menade.
== == ==
MISTERELE;
Erau ceremonii pentru dezvoltarea vegetatiei,se desfasurau in folosul colectivitatii.....Zeii vegetatiei ,care mor si inviaza,sunt priviti cu mai multa atentie.....Daca Zeul moare si inviaza,si omul va putea sa invie o data cu Zeul , dupa moarte....S-a nascut o ceremonie care sa ''uneasca'' pe credincios cu Zeul, sa-l ''contopeasca'' , sa-l ''identifice'' cu El.Aceasta ceremonie se numeste ; MISTERE.
Neofitul (in greceste ''neo''=nou si ''fitos''=fir de iarba), trece prin aceleasi faze prin care trece si Zeul,suferea - alegoric -aceeiasi moarte si apoi renastea impreuna cu El. Dar isi pierde personalitatea. Era un Osiris, un Attys, un Dionysos.
Ritul,departe de a fi o reprezentare scenica la care neofitul sa asiste ca spectator, ERA SAVARSIT CHIAR ASUPRA ACESTUIA......Starile ce se dezvoltau in sufletul initiatului erau ASA DE PUTERNICE , incat acesta ramanea toata viata legat de secta respectiva.....si mai mult....mai departe in timp...in sirul metempsihozelor...SI AZI SUNT FOARTE MULTI OAMENI CARE RESIMT IN STRAFUNDURILE SUFLETULUI, TAINICILE MUZICI ALE SFERELOR....
MISTERE.
ȘtergereNeofitul (in greceste ''neo''=nou si ''fitos''=fir de iarba), trece prin aceleasi faze prin care trece si Zeul,suferea - alegoric -aceeiasi moarte si apoi renastea impreuna cu El. Dar isi pierde personalitatea. Era un Osiris, un Attys, un Dionysos.
Ritul,departe de a fi o reprezentare scenica la care neofitul sa asiste ca spectator, ERA SAVARSIT CHIAR ASUPRA ACESTUIA......Starile ce se dezvoltau in sufletul initiatului erau ASA DE PUTERNICE , incat acesta ramanea toata viata legat de secta respectiva.....si mai mult....mai departe in timp...in sirul metempsihozelor...SI AZI SUNT FOARTE MULTI OAMENI CARE RESIMT IN STRAFUNDURILE SUFLETULUI, TAINICILE MUZICI ALE SFERELOR....
SI AZI SUNT FOARTE MULTI OAMENI CARE RESIMT IN STRAFUNDURILE SUFLETULUI, TAINICILE MUZICI ALE SFERELOR....
Ștergere"Neofitul [...]trece prin aceleasi faze prin care trece si Zeul,suferea - alegoric -aceeiasi moarte si apoi renastea impreuna cu El."
RăspundețiȘtergereDe ce consideri atunci ca misterele crestine ar fi mai prejos de cele pe care le descrii tu?
"Euharistia îi transformă pe credincioşi în Biserică. Prin împărtăşirea cu Sfintele Taine, credincioşii devin una cu Hristos." "Biserica [...] crede în prezenţa reală a lui Hristos în pâinea şi vinul euharistic. Aceasta este o Taină pe care mintea n-o poate cuprinde, dar pe care o primim prin credinţă."
Eu nu sunt comunist ! ! !
RăspundețiȘtergereCiteam acum despre zeul trac Orpheu care, traind singuratic pe piscurile inalte ale muntilor Riphei (Carpatii de astazi), a fost sfasiat de propriile adoratoare geloase. Spre deosebire de celelalte mistere, Orpheu era adorat ca cel sacrificat, ca cel ce s-a dat jertfa pe sine, misterele sale impunand umilinta, compasiunea si jertfire de sine – renuntarea la propriul ego si la lume.
ȘtergereUn mit foarte asemanator se regaseste in India....Povestea lui Rama......conducatorul intelept Rama...si cel ce se scrifica pe sine pentru binele poporului sau.
ȘtergereDa,uneori doar adâncindu-te în propria-ți dramă/suferință (chiar și din dragoste să zicem), realizezi că de fapt suferința ta nu e decât picătura aceea de apă de pe bolovan....o poți arunca împreuna cu bolovanul, din înaltul cerului, în capul oii care ești chiar tu de fapt...sau o poți reda oceanului.
RăspundețiȘtergereAm văzut filmul...mi-a plăcut mult.
Un ocean de suferinte (?)....un ocean de dorinte.....si GRAVITATIA.
ȘtergereVictor Hugo spunea ca ;''Pacatul este gravitatie''....si are dreptate.
Acelasi Victor Hugo spune, insa, ca "aproape toate dorintele noastre, cand sunt examinate indeaproape, contin ceva prea rusinos ca sa fie relevat" si ca "prin suferinta fiintele umane devin ingeri".
RăspundețiȘtergereMi-e scarba de tine ... Ar trebui sa porti un ecuson in piept, sa se fereasca lumea de atingerea ta, scarnavie !!!!
Ștergere