sâmbătă, 9 februarie 2013

TEATRUL , DRAMA

Ce  este  teatrul?
In  nuvela  ''19 trandafiri''  M.  Eliade  afirma  ca  teatrul  este  unica  noastra  modalitate  de  ELIBERARE.
 Misterele  de la  Eleusis....sunt  un bun  exemplu  de  punere  in  scena  a  unui mit...si  de  solidarizare  a  participantului  cu  drama Zeului,  si apoi  cu  reinvierea  lui.
  Inaintea  Misterelor  au  fost  Samanii  care  reveneau  din  calatoriile  lor  fabuloase  din  Lumile paralele,cu  povesti  exceptionale,  insa  pentru  a  fi  intelese de  catre  oamenii  obisnuiti,era  nevoie  de  ARTA,  prin care  sa  se scurga  invataturile din  sufletul  Samanului  in  cel  al oamenilor  din  auditoriu.
Samanii  au invatat  de  la  Zei  Arta  de  a  povesti,  Arta  de  a  picta,  Arta  de  a  face  instrumente  muzicale  si  de  a  canta....etc...etc...Pentru  aceste  cunostinte,orice  Saman  era  respectat si  ascultat.....si  recompensat  de  catre  oamenii  din  jur.
Unii  escroci  au  inteles  ca  pot profita  de  toate beneficiile lumesti  daca  imita '' Arta  Samanului''..si...au  inventat masinarii  simple ,dar  eficiente  ,pentru  a  impresiona  multimea,asa  cum  bine  este  aratat  in  acest  documentar,  intitulat  ''Scamatoriile  falsilor  Zei''




  1. Ce  este  teatrul  ?
    Un  posibil raspuns il da  Édouard Schuré in cartea  sa  SANCTUARELE  ORIENTULUI  ---Acropole,Tetrul  din  Atena,si Tragedia---fragment;
      ''....S-a  spus  ca  Eladei i-ar  lipsi sensul  infinitului,fiindca  si-a aruncat   peste  visele  sale  valul frumusetii...s-a  crezut  ca-i  lipseste  ...melancolicul.  Dar  vai  !angoasa existentei  terestre  e atat  de cuprinzatoare  ,  incat  suferinta  si  aspiratia  spre  infinit  n-au  lipsit  nici  unei  fiinte  umane, indiferent  de  rasa  sau  epoca.
    Aceasta  aspiratie  vine  de  la  Brahmanul asezat  pe  picioarele-i incrucisate,  la  poalele Himalaiei,  pana  la  omul  modern  ,ratacit  pe  malurile  Atlanticului.
    Elada  ,  cu  temperamentul  ei  sensibil  si  pasionant,  a  recurs la  aceasta  aspiratie prin  gesturi  scurte  si  cuvinte  concentrate. Nu,  Zeita  Pallas  nu-i  este  suficienta  Greciei.  Ea  l-a  invatat  pe  grec,intr-adevar,politica  si  arta  de  a-si ordona  viata,si  de   aguverna  cetatea.  Nu  l-a  invatat  nimic  despre originile  si  sfarsitul  semintiei  sale ;ea,Zeita  n-a  dat  vreun  raspuns problemelor  mortii  si  suferintei,  care  in  adancul constiintei, preocupa  pe  cel  fericit  ,si-l  chinuie  pe  cel  nefericit.
       De  aceea  ,poate  , fiindca  proiectia  vietii  in  drama  teatrala  inmoaie  orice  durere  omeneasca  si  bate  la  portile  mortii , s-a  intamplat  ca  la  apogeul  civilizatiei  elenice  Dionysos  s-o  inlocuiasca  pe  Pallas,  iar  tragedia  sa-si  sape  lacas  in  stanca  Acropolei , atragand  mari  mase  de  oameni la  teatrul  lui Bacchus , rascaolindu-le  sufletele  precum  furtuna.
       Bacchus ne  era  decat  masca  populara a  sumbrului ...si  radiosului  Dionysos ,  cel  din  vechiul cult  Tracic .  La  fel  cum Dionysos  isi  avea misterele  lui ,  create  de  Orpheus...si  Bacchus  isi  avea  sarbatoarea lui  rustica  ;sarbatoarea ---ditirambilor--- .Un  cor  de  betivani  de  la  tara , deghizati in  satiri,bantuiau  din  sat  in  sat  intru  gloria  Zeului vitei-de-vie.
    Mitul  lui  Dionysos ,cel  sfartecat de  Titani si  reinviat  de  Zeus la  sanul  celestei  Demeter, reprezenta  pe  drept  cuvant  unul  dintre  cele  mai  mari  mistere cosmogonice.
    Taranii  din  Megara  si Beotia nu se  indoiau nici  o  clipa  de  acest  mit. Dar  ei  auzisera vorbindu-se   destul  de  confuz  despre  aventurile  acestui Zeu,  despre  viata  lui,  despre  moartea  si  renasterea  sa, fapte  care se  celebrau  in  cateva  sanctuare cu  gravitatea  religioasa  necesara acestor  lucruri  sacre.
    Gasind  ca fabula  era  amuzanta  ,fara  sa-i  inteleaga  sensul  profund,  fermecati  de  dublul  ei  aspect, ilar  si  tragic deopotriva, taranii  au  inventat  un  ---corifeu--  ce  povestea bucuriile  si  necazurile  lui  Bacchus, in  mijlocul  rasetelor  si  lacrimilor corului dezlantuit.
    Intr-o  buna  zi  ,folosindu-se  de  acesti  ditirambi,  lui  Thespis  i-a  venit  ideea  geniala  sa-l incarneze  pe  Zeus  in  persoana  corifeului  si  sa joace  chiar  el  rolul , in  loc  sa  povesteasca  despre  Dionysos la  persoana  a  treia.
    Thespis avenit  cu  trupa  sa  in Atena  si  a  inceput  sa  dea  reprezentatii.  Acest  lucru  a  avut  un  succes  imens si...IATA  CUM  S-A NASCUT  TEATRUL  !
    -
      Arhontii  Areopagului,,,s-au  inspaimantat  Solon,  pe  atunci deja  batran, a protestat.  Lucrurile  deveneau  periculoase  si  pline  de  consecinte. In  realitate ,tragedia ce  se  nastea  parea  a  fi  o  profanare  a  Misterelor. Teatrul risca  sa  ....zguduie  TEMELIILE  STATULUI....si  sa  degradeze  atat  cele  mai nobile  traditii  nationale ,  cat  si  treburile sacre  ale  religiei.
    Neputand suprima  aceasta  noua  forma de  reprezentatie  din  cauza  succesului  mereu  crescand, arhontii  Atenei ,  in  acord  cu  Marii  Preoti de  la  Eleusis ,  au  hotarat  sa  stavileasca - pe  cat  posibil- TEATRUL.  
    S-a  decis  ca  poeti  sa  aiba dreptul  de  a reprezenta  fabulele mitologice  in  sensul literal  si  natural,  FARA  A  REVELA INSA  SENSUL ALEGORIC  SI SPIRITUL CARE  DEPASEA  CAPACITATEA  DE INTELEGERE  A  MULTIMII.
    Frumusetea   si  maretia  pe  care  grecii  stiau sa  le  de  la  punerea in  scena  a  misterelor ,  trebuia, de  acum  incolo  mascate.
     Cetatenii  cu  stare  trebuiau  sa  intretina  financiar  CORUL  ;un  consiliu  de  arhonti selecta  din  piesele  trimise ,  iar  autorul  trebuia  sa-si interpreteze eroul  pe  scena , in  fata  unei  Atene  Fermecate ,  ce  urmarea  spectacolul  cu  sufletul  la  gura.
    Astfel  s-a  nascut  ,cu  concursul  intreit  al  poporului,  aristocratiei, si  religiei,  acest  lucru  minunat numit  tragedia  lui...Eschil,Sofocle...si Euripide.
    .
        Succesul  tragediei  nu  s-a  datorat  numai  faptului  ca ca  era  arta  totala ce-l infatisa  pe  om  ....omului, reflectandu-l in oglinda  concentrata  a  vietii,  ci  si  pentru  ca  ea  sublinia  marele brobleme  ale  destinului.  La  Eschil,  secretele  din  Eleusis  rabufnesc uneori la  suprafata precum  lava  unui  vulcan sau  galgaie precum  apa unui  torent  subterana.  Fiind un  adevarat  discipol  a  lui  Apollon ,  Sofocle invaluie aceste  mistere  cu  armoniile  incantatoare  ale  cuvintelor  sale. Euripide  nu  se  ocupa  de  secrete  ;  le  da  deoparte,  pentru  a  se  paleca  asupra  studiului  pasiunilor  umane.
    Prin  sute  de  personaje  diverse , tragedia il  arat  poporului  Atenei pe  omul  ce  piere  sub  povara  faptelor  sale  , ba  mai  mult , care  se  stinge la  jugul  neintelesului  ...DESTIN. Fara  indoiala  ca  tragedia  ridica  un  capat  al  voalului si lasa  sa  se  intrevada ,pe  ici-pe colo,  un  taram  luminos.   Cand  Prometeu, sublimul hot, urla  de  pe  stanca  sa ; ''STIINTA   CU   PRETUL   SUFERINTEI  !  !   !'', ratiunea  profunda  a  incercarii de  a  face  ceva  razbate  de  sub  plapuma  cruzimilor  vietii.
    Cand  curajoasa  Antigona,  gata  sa  moara  pentru ca  l-a  ingropat pe fratele  ei,  a  spus; ''NU SUNT  FACUTA  SA  URASCA, CI  SA  IUBESC'', parca  un  crin  de  foc s-a zamislit  din pamantul  imbibat  cu  sange  al  Tebei.  Atunci  print-o  unda  de  simpatie  cu  personajul , spectatorul  intrezareste  sensul  divin  al  vietii ; PURIFICAR  PRIN  SUFERINTA,  ISPASIRE  PRIN  IUBIRE.
    Insa  aceste  scantei  erau  rare .  Imediat  se  inchideau  portile  infernului  si  ale  cerului  ,  cu  zgomot , in  gemetele  tragediei.
    .
       De  fapt tragedia  nu  explica originea  si sfarsitul  viatii ;ea  doar  sonda  adancimea sufletului  omenesc,  incercand  sa  trezeasca  mila  pentru om si  sa  insufle teama fata  de  Zeii.  La  sfarsitul  acestor  reprezentatii,  spectatorul  trebuia  sa  fie  patruns  de  acest  sentiment de  groaza pe  care-l simtim  in  noi  cand  il  vedem  pe  Oedip ,  coplesit  de  grozavia  crimelor  lui  involuntare , blestemat , orb si  cuprins  de disperare  , indreptandu-se  spre  tinuturile singuratice  ale  Citeronului.  Cand  Oedip  a  disparut  iar  corul s-a  imprastiat  incet  in  sunetul  tanguitor  al  flautului,  cand  melopeea  solemna se ispravea  in vastul  amfiteatru ,atunci  sufletul  spectatorului  ramanea  singur  cu  el  insusi  , consternat , la  fel  cum  ramesese  regina Niobeea,  pe  care  Eschil  a  denumit-o ;''nascatoare  de  morminte''....ramasa  singura  in  viata,  printre copii  sai  ucisi  de  sageti ,  mama  s-a asezat jos .  Apoi fara  sa  scoata  o  vorba ,  si-a  intins  lungul strai  negru  peste  trupurile  fiilor  si  fiicelor , si  a  ramas  asa , cu  ochii  inchisi, impietrit  in  durerea ei , cariatida  muta  a  unei  intregi suferinte  umane.
    .
       Oedip  si  Niobeea !   Magnifice  incarnari  ale  omului  invins  de  fatalitate , si  a  sufletului  omenesc  vaduvit  de sperante  !

       Dar  arta  greceasca  va  merge mult  mai  departe .  Ambitia ei  era  sa glorifice  omul  in  toate  etapele  vietii  lui , sa-i  acorde  eliberarea  dupa  ce  a  fost  infrant , sa-i  arate  calea  unei  vieti  unice ,  totale  si  transcendentale , dupa  ce  i-a  dat  o  viata  solitara ,partiala  si  limitata.
    Intr-un  cuvant ,  ambitia  artei  grecesti  va  fi  sa-l uneasca  pe  om cu OMNE-Zeu.
      Cheia  enigmei  Tracice  se  afla in  Misterele Eleusine.  Sa  mergem  deci la Eleusis.''
    -- --- --- ---
     Acest  lung  citat  este  necesar fiindca Teatrul  contemporan  a  capatat  dimensiuni  nebanuite  cand  politica ''razboiului  rece'' s-a  amestecat  in el.
      Un  alt  documentar,  un  alt  exemplu,..revelator......Si  este  foarte  important  pentru  cine  citeste  s-au  reciteste  un  alt  text  al  lui  M.  Eliade ,  ''PELERINA'', sa urmareasca  cu  atentie  cele  relatate  de  martori , in  documentarul de mai  jos;

    1. Vizionări

      Fruit de trois ans de recherches, ce documentaire montre comme... Rodul  a trei  ani  de  cercetare,  acest  documentar  arata  frustrarea  oamenilor  de  cultura  europeni  care  au  crezut  ,  cu  naivitate,  in  propaganda  si programele  ,asa  zis  culturale  americane.
      Muzica  atonala,pictura fara  forma..etc..etc...prezentate  ca  expresii ale  LIBERTATII.
        In  fapt  o  degradare  demoniaca,  a  ideii  de  ARTA.,  si inlocuirea cu .... ''arta  comertului'',de  orice  natura.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu