sâmbătă, 29 martie 2014

Rezonanta


.....
.
Se povesteşte că zeul Krişna, a opta şi cea mai
importantă din toate reîncarnările sau avatarurile
lui Vişnu, părtaş, la un loc cu Siva şi Brahma, la
trinitatea sacră a hinduşilor, se slujea de muzică
spre a provoca creşterea peste măsură de bogată a
unei vegetaţii cu însuşiri magice în Kunjavan,
cetate din Vrindavan, celebră de mult timp pentru
muzicanţii ei sacri. Mult mai târziu a izvorât o altă
poveste, despre Mian Tan Sen, unul din înţelepţii de
la curtea celebrului împărat mongol Akbar. Acest
înţelept făcea adevărate minuni cu ajutorul
cântecelor sale: aducea ploaia, aprindea o lampă
cu ulei fără ca cineva să se apropie de ea, ba chiar
le cânta plantelor cântecele indicate care erau şi
cântece de dragoste şi rugăciuni în acelaşi timp,
ceea ce le făcea să înflorească înainte de venirea
primăverii. Această fermecătoare legendă pare a fi
confirmată de texte din literatura tamilă, unde
găsim referinţe la „ochii" (mugurii) trestiei de
zahăr, care cresc ca din apă ca răspuns la bâzâitul
drăgăstos al cărăbuşului pătat şi unde aflăm că
florile de aur ale plantei Cassia fistula produc mult
mai mult nectar dacă sunt răsfăţate în valurile dulci

ale unui cântec de leagăn.........Până astăzi, nici un cercetător, cu excepţia lui Hans
Kayser, germanul care a scris Harmonica
Plantarum, şi a câtorva lucrări de matematici
superioare consacrate relaţiei dintre intervalele
sunetelor şi creşterea plantelor, nici un cercetător,
spuneam, nu s-a aplecat asupra raportului dintre
forma plantei şi notele muzicale grupate în octavă.
Kayser a remarcat că, desenând proiecţia tuturor
tonurilor cuprinse într-o octavă, aşa cum
astronomul şi astrologul Johannes Kepler procedase în
lucrarea sa Harmonia Mundi pentru sistemul solar
universal, şi desenând unghiuri de o anumită
formă, se obţine prototipul formei unei frunze.
Octava, factorul primordial al oricărei muzici şi, de
fapt, al oricărei senzaţii, conţine prin urmare în sine
forma frunzei.
Această observaţie nu numai că dă o altă greutate,
de ordin de data aceasta moral, principiului
metamorfozei plantelor emis de Goethe, conform
căruia dezvoltarea are loc pornind de la frunză, dar
aruncă şi o lumină cu totul nouă asupra ingeniosului
sistem de clasificare introdus acum aproape trei secole de Carl
Linne. Dacă luăm în considerare, precizează
Kayser, faptul că o pasifloră este compusă din două
părţi, cinci optimi din plantă însemnând petalele şi
staminele, iar trei optimi pistilul, şi chiar dacă
refuzăm orice raţionament logic inteligent, tot
suntem siliţi să admitem că sufletele vegetalelor
poartă în ele anumite prototipuri formale - în cazul
pasiflorei optimi - care contribuie, ca şi în muzică,
la modelarea în această direcţie a florii. Tocmai din
punctul acesta de vedere, conchide Kayser,
sistemul lui Linne primeşte acum o binemeritată
reabilitare morală, deoarece clasificarea „sexuală"
stabilită de savantul suedez, oricât de susceptibilă
de corectări ulterioare, înseamnă de fapt atingerea
esenţei problemei.

3 comentarii:

  1. Sa mai dau un citat din ''EDITURII ELIT.
    I.S.B.N. 973-9100-82-1
    Peter Tompkins Christopher Bird
    VIAŢA SECRETĂ A PLANTELOR
    Traducere: Emil Coltofeanu''
    .....Daca a venit vorba despre muzica si rezonanata......Asa zisa ''muzica'' atonala....fireste nu-i muzica ci o succesiune de tritonuri care violenteaza creierul si sufletul ascultatorului.In antichitate trironurile erau interzise,pentru ca de cele mai multe ori sunt malefice....si totusi sunt anumiti oameni care gasesc o explicatie pentru folosirea lor...Si sunt compozitori care le folosesc. De pilda ; ''Scopul muzicii atonale, după opinia compozitorului şi
    teozofului englez Cyril Meir Scott, este acela de a
    sfărâma forme de gândire acceptate fără
    discernământ. Discordanţa - nu poate fi anihilată
    decât tot prin discordanţă, spune el, deoarece
    vibraţiile produse de armoniile frumoase sunt prea
    rare pentru a putea atinge efectiv vibraţiile relativ
    grosolane a tot ceea ce atinge un plan situat mult mai
    jos. Intr-o carte celebră, „Muzica şi influenţa ei
    secretă de-a lungul erelor”, Scott ia în discuţie şi
    anumite însuşiri mistice importante din muzica lui
    Richard Wagner. In :Inelul Nibelungilor”, susţine Scott, se
    ascunde un adânc principiu spiritual, iar scopul
    muzicii lui Wagner este acela de a releva adevărul
    mistic unei conştiinţe omniprezente. Iată un pasaj
    revelator din cartea lui Scott: „Pentru a pune în
    aplicare acest plan, Wagner a trebuit să sfărâme
    numeroase convenţii muzicale existente. In zadar
    criticii muzicali caută întruna în operele lui
    respectarea regulilor de armonie de care erau atât
    de legaţi până la el. Şi tot zadarnică este şi
    încercarea lor de a găsi într-ansa modulaţiile,
    rezonanţele şi toate celelalte procedee tehnice din
    muzica secolului al XlX-lea. In locul acestora, dau peste
    discordanţele nedesăvârşirii, peste apropieri
    neobişnuite, peste tranziţii spre chei care în
    aparenţă nu au nici un raport perceptibil cu cheia
    precedentă. Astfel însă totul le pare de-a dreptul
    anarhic, impregnat cu un dispreţ premeditat faţă de
    tot ce este regulă prestabilită - cu alte cuvinte o
    libertate scandaloasă!"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Unul din scopurile urmărite de Stravinsky şi
      Schonberg era acela de a realiza o nouă unitate,
      prin sfărâmarea barierelor vechii unităţi, în scopul
      eliberării muzicii din tiparele anterioare.
      Compozitorul rus Skriabin era şi el partizan al ideii că
      artistul este purtătorul unui mesaj spiritual pe care
      avea misiunea de a-l transmite prin muzica sa întregii lumi.
      Asemeni lui Cesar Franck înaintea lui, Skriabin era şi el
      un reprezentant al sferelor superioare şi căuta să
      arunce o punte între lumea îngerilor, deva, şi cea a
      oamenilor. In viziunea lui Cyril Scott, el era singurul
      compozitor european care a reuşit să îmbine
      cunoaşterea vechilor mistere oculte cu muzica
      tonală. Mort la vârsta patruzeci şi trei de ani, cu doi ani
      înainte de izbucnirea revoluţiei bolsevice din Rusia
      Skriabin şi-a petrecut ultimii cincisprezece ani din viată
      lucrând la capodopera sa Mysterium, care trebuia
      să fie o combinatie între muzică, proiecţii multicolore
      realizate pe un ecran si instalat în spatele orchestrei şi
      efluvii de parfumuri vaporizate. Punând în armonie
      vibraţiile auditive cu senzaţiile vizuale şi olfactive,
      Skriabin încerca să-i transforme pe spectatori în
      „cobai initiati", aducându-i în faţa unor viziuni extatice
      şi desfăcând legăturile care le ţineau personalităţile
      încătuşate în canoanele rigide ale propriului lor
      psihic, aşa cum, după cum se povesteşte, procedau
      cu milenii mai înainte adoratorii posedaţi din
      Heliopolis şi din alte centre ale ocultismului antic.

      Ștergere
    2. Dar muzica usoara ?!
      Incantatiile din prezent ce se doresc a fi muzica......ce putem spune despre ele ?
      Un sir de tritonuri ,cateva ''versuri'' cu mesaje precise....repetate obsedant.....si repetate la posturile de radio (comerciale sau nu ) ...la ore precise...SI IATA O EXCELENTA METODA DE MANIPULARE A MASELOR...A GLOATEI.....P.N.L. programare neurolingvistica pe sunete atonale. DEVASTATOARE COMBINATIE !!!!
      In prezent in muzica usoara Romaneasca ,pe langa tritonuri,avem miorlaituri de motani in calduri, si strigaturi isterice....iar cuvintele ''tinta'' ,sau ''cheie'' sunt ''POT'' si ''ACASA''
      Acesta e semn de mare criza......guvernantii se folosesc de mesaje subliminale pentru a atrage ''ACASA'' emigrantii....sau poate doar banii lor.....Despre IMPOTENTA nu merita sa scriu ceva......

      Ștergere